Dans adına içimizi ısıtan umut veren bir proje

Urban Young Talent Platformu röportajları tam gaz devam ediyoo
Bu bölümde ilk konuğum, sanat yönetmeni, koreograf, eğitmen aynı zamanda URBAN Care Young Talent Platform’unun seçici kurul başkanı:

BEYHAN MURHPY

Biliyorsunuz, İstanbul Modern Dans Topluluğu’nun @mdtistanbul kurucusu. Yıllarca Devlet Opera ve Bale bünyesinde çalıştı. Onunki modern dansa adanmış bir hayat. Ülkemizde modern dansın gelişimine muazzam katkıları olmuş biri. Hala oluyor. Hangi eserde Murhpy’in imzası var hemen anlarsınız. Bir tür sihirbaz. MDT ile sahneye koyduğu onlarca eserin yanı sıra, son dönemlerde sahnelenen Alice, Peter Pan, 1923 ve Aşık Shakespeare müzikallerinin koreografileri de ona ait. En önemli özelliklerinden biri de yüzlerce dansçı, koreograf yetiştirmiş olması
.
URBAN Care ve TOG Vakfı iş birliğiyle hayata geçirilen, yetenekli genç dansçıların yurt dışında eğitim alabilmeleri için eğitim burs fırsatı sağlayacak bu platform için, “Özel sektörden, insanın içini ısıtan, umut veren bir proje. Bu nedenle Urban Care’i kutlamak gerekiyor” diyor ve ekliyor:
“Evet, bir dansçının yetişmesi için yetenek, zeka, kararlılık, tutku, adanma, disiplin gerekiyor… Ama kaliteli bir eğitim imkanı da şart. O yüzden bu projenin değeri benim için iki misli artıyor!”
Röportajda sık sık dansçılara destek olan kurumların çoğalması gerektiğini vurguladı. Murphy, Türkiye’deki dansçı nüfusunun artması için elinden geleni yapan bir sanatçı. Genç dansçılara da değerli tavsiyelerde bulundu

Ardından Kanada’da yaşayan bale sanatçısı ve eğitmen Melih Mertel ve dansçı, koreograf Duygu Etikan söz alıyor. Mertel, dansçıları önlerindeki en büyük engelin ekonomik sıkıntılar ve genel anlamda genç sanatçıların desteklenmemesi olduğunu anlatıyor. Etikan ise bu burs programı sayesinde ekonomik sıkıntı yaşayan gençlerin yurt dışında önde gelen dans okullarına girebileceğinin, bunun da değerli fırsat olduğunun altını çiziyor. Ekliyor: ‘D2ans tutkunuzdan vazgeçmeyin! Pes etmeyin! Hayallerinizden vaz geçmediğiniz ve çok çalıştığınız sürece başaramayacağınız hiçbir şey yok!’

 

EVET BİR DANSÇININ YETİŞMESİ İÇİN YETENEK, ZEKA, KARARLILIK, TUTKU, ADANMA, DİSİPLİİN GEREKİYOR… AMA KALİTELİ BİR EĞİİTİM İMKANI ŞART. O YÜZDEN BU PROJENİN DEĞERİ BENİM İÇİN İKİ MİSLİ ARTIYOR!

“Urban Care Young Talent Platformu” gençlerin hayallerini gerçekleştirmelerine fırsat sunmak için kurulmuş bir platform. Fon oluşturulması amaçlanıyor. Hedef, gençlerle bağ kurmak, hayallerine giden yolda onlara destek olmak. 2024 için belirlenen tema da DANS. Gençler arasında, dans kültürünün yaygınlaşmasına katkı sağlamak, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve uluslararası arenaya açılma yolculuklarında onlara eşlik etmek istiyorsunuz… Gençler, farklı dans kategorilerinde başvuru yapabilecekler. Seçilenlere Avrupa’nın önde gelen okullarında, dans kategorilerinde eğitim imkanı sunulacak. Kulağa nefis geliyor! Siz de bu seçici kurulun başkanısınız. Siz bu platformun, genç dansçılara sağlayacağı fırsatları ve destekleri nasıl değerlendiriyorsunuz?
Özel sektörden, insanın içini ısıtan, umut veren bir proje. Bu nedenle her şeyden önce Urban Care’i kutlamak gerek! Önceki zamanlarda misafir sanatçıların ülkemize gelmesi-getirilmesi konusunda desteklerde bulunuldu. Ama geleceğe yatırım başka bir şey! Eğitim fırsatı açısından, ilk defa bu kadar sistematik bir desteğin sağlandığına şahit oluyorum. En azından ben daha önce tanık olmadım… Doğru kapasitede gençlere ulaşılırsa, uzun vadede geri dönüşü çok verimli olur. Evet, bir dansçının yetişmesi için yetenek, zeka, kararlılık, tutku, adanma, disiplin şart… Ama kaliteli bir eğitim imkanı hem sahne üstünde hem de sahne gerisinde nitelikli kadrolara ulaşmamızı sağlar. Bu nedenle projenin değeri benim için iki misli artıyor!

GENÇ DANSÇILAR BU FIRSATTAN FAYDALANIP KENDİLERİNİ DOĞRU ŞEKİLDE EĞİTİP PROFESYONEL HAYATA GEÇİŞ YAPABİLİRLER

 Avrupa’nın önde gelen dans okullarında eğitim alma fırsatı, genç dansçılar için kariyerlerinde nasıl bir dönüm noktası oluşturabilir?
Sanıldığından çok daha büyük! Avrupa’daki dans endüstrisi, müthiş teknik standartlara erişti. TikTok, Instagram gibi sosyal medya platformları, dansın popülerliğini ve itici gücünü artırdı. İnanılmaz performanslar görüyoruz. Dolayısıyla erişilmesi gereken standartları gören genç, yetenekli bir dansçı, içinde yeteri kadar istek ve kararlılık barındırıyorsa, bu fırsattan faydalanıp kendini doğru şekilde eğitip, profesyonel hayata geçiş yapabilir. Dans, uluslararası iletişim ve etkileşime açık bir alan olduğundan, genç bir dansçının yurt dışına gitmesi, orada kısa bir süre bile olsa hem teknik hem sosyo-kültürel açıdan yeni tecrübelerle karşılaşması, kan akışını bile değiştirebilecek son derece kıymetli bir imkan.

 

GENÇ DANSÇILARA DESTEK OLAN KURUMLAR ARTMALI!

Türk dansçıların uluslararası arenada daha fazla yer almasını sağlamak için hangi adımlar atılmalı?
Urban Care’in sağladığı bu fırsat, mesela diğer kurumlara örnek olmalı. Benzer imkanlar sağlayabilirler. Bana ara sıra yardım çağrıları geliyor. ”Hocam, şu okulu kazandım. Yaşam parası için kimden destek bulabilirim?” ya da “Şu kursa gitmeye hak kazandım ama uçak param yok” şeklinde… Böyle bir durumda sivil toplum kuruluşlarına yönlendiriyorum. Ama sivil toplumun imkanları da bir yere kadar… Yurt dışında yetenekli gençlerin okutulması bu kadar zor olmamalı. Ama şunu da söylemekte fayda var: Dans, bir sanat alanı olarak maalesef hala ülkemizde, müzik alanının her zaman gerisinde. Gerek özel sektörde gerekse devlet tarafında birçok kuruluş müziğe yatırım yapıyor. Müzik festivalleri, müzik yarışmaları ve benzeri müzik platformları dans ile kıyaslanamayacak kadar fazla. Bu haritada Dans’ın yerini daha güçlendirmek gerek. Ancak ondan sonra uluslararası sahada bir varlık gösterebiliriz.

İSTANBUL’UN BAĞIMSIZ MODERN DANS KUMPANYASINA İHTİYACI VAR AYRICA BELEDİYE’NİN ŞEHİR TİYATROLARI GİBİ BİR ŞEHİR BALESİ NEDEN OLMASIN?

Modern dans alanında, Türkiye’nin geleceğine dair umutlarınız ve beklentileriniz neler?
Her birkaç senede bir, “İşler eskisi gibi değil, alan daha genişledi, izleyici arttı” diyoruz ama hemen arkasından konservatuvar başvurularının yeterli olmadığını görüyoruz, moralimiz çöküyor. Ya da dansı bırakan çok iyi dansçılara rastlıyorum. Ya da yaşam standardını yükseltmek için cruise gemilerinde iş yapan dansçılara… Ülkemizdeki konservatuvar eğitimlerinin daha iyi tanıtılması ve çekici kılınması konusunda adımlar atılabilir. Genç bir dansçının kendini eğitip çok iyi bir standarda gelmesi bir şey, fakat ona iş alanı yaratmak başka bir şey. Genç insan ileriyi düşündüğü zaman karşısında seçenek görebilmeli, bizde seçenekler dar; yeteri kadar iş alanı henüz gelişmedi. Dolayısıyla hem belediyelerin hem özel sektörün bu konuda biraz daha kalıcı adımlar atarak, sadece kısa vadeli işler değil, daha uzun vadeli net iş alanları yaratmaları gerekiyor. İstanbul’un bağımsız modern dans kumpanyasına ihtiyacı var mesela. Ayrıca Belediye’nin Şehir Tiyatroları gibi bir Şehir Balesi olabilir. Batı’da çok var bu “şehir kumpanyaları” olgusu. Evet seyirci arttı, ancak gelişme, üretim ve iş alanı aynı oranda değil.

TÜRKİYE’DE DANSÇI NÜFUSUNUN VE KOREOGRAFLARIN ARTMASI İÇİN ELİMDEN GELENİ YAPIYORUM

Dansın toplum üzerindeki etkisi nasıl güçlendirilebilir? Siz neler yapıyorsunuz?
Valla, elimden gelen her şeyi yapıyorum. Dansçı nüfusunun ve koreografların artması konusunda gençleri teşvik ediyorum! Sahne sanatlarında; müzikal, müzikal tiyatro ve filmlerde daha çok dans kullanılması ve özel sanatsal projeler ve benzeri işlerin artması için sosyal doku ile temas halinde oluyorum… İletişimi canlı tutmaya çalışıyorum… Yaratıcı kadroları birbirleriyle tanıştırıyorum ve genç yetenekleri tanıtıyorum…
Peki dans ve koreografi alanında bu ülkede karşılaştığınız zorluklar neler?
Ülkemizdeki en büyük eksiklerden bir tanesi stüdyo. Yeterli nitelikte Dans stüdyoları yok. AKM dahil hiçbir sahne yapısında yeterli salon-stüdyo imkanı yok. Bunu yıllardır dile getiriyorum. Bu binaları inşa ederlerken yeterli araştırma yapılmıyor. Zeminden tutun, tavan yüksekliği, salon boyutlarına kadar son derece yetersiz inşalarla karşılaşıyoruz. Çoğu zaman sahne var, prova salonu yok. Oysa stüdyo, Dans’ın üretimi için olmazsa olmazlardan. Sadece Dans için değil; opera, bale, tiyatro için de gerek. Özet olarak zorlukları şöyle sıralayalım: 1-Mekan 2-Tabii ki finansal kaynak 3-Dansçı niteliğinin çeşitli nedenlerden dolayı hem teknik hem sanatsal olarak yeterli ivmede yükselmemesi. İstisnalar dışında…

KENDİNDEN DAHA İLERİDE GÖRDÜĞÜN BİRİSİNDEN İLHAM ALMAK İYİDİR ANCAK KOPYA ÇEKMEDEN KENDİNİN EN İYİSİ OLMAYA ÇALIŞ!

Genç dansçılara ve koreograflara kariyerlerinde ilerlerken ne tür tavsiyelerde bulunursunuz?
Kendini keşfet. Kendi sınırlarını ve özelliklerini tanı. Yeteneğini subjektif bir varsayım üzerinden değil, objektif olabilen meslektaşlarından tescil ettir. Kendinden daha ileride gördüğün birisinden ilham almak iyidir. Ancak kopya çekmeden kendinin en iyisi olmaya çalış. Tarihini bil. Geçmişini araştır. Kim kimdir, kim ne yapmıştır? Ülkede kendi alanın nasıl gelişmiş? Bunları bilmek, geleceği oluşturmak için yapı taşları yerine geçer. Kendi alanın dışında kalan alanlara tepeden bakma. Herkesteki niteliği ve emeği görmeye çalış. Bilmediğin konularda biliyormuş gibi yapma; araştır, öğren, sorgula. Sonuncuyu sırf yapmış olmak için yapma! Herkese saygı duy. İşini sevmek, iyi olmak yetmez. Çok iyi olmaya çalış! Dans performanslarını kaçırma; tiyatro, konser, bale, hatta operaya bile git, sergi gez. Artı filmlerini izle. Kafan açık olsun. Tekniğe önem ver, bedenine iyi bak… Valla bu bitmez!!!
Dans ve koreografi dışında, hayatınızda tutkuyla bağlı olduğunuz başka alanlar var mı? Bunlar sanatınızı nasıl etkiliyor?
Genel olarak hayatı takip ediyorum. Teknolojide neler oluyor, dünya politikası nereye gidiyor? Yeni filmler, yeni yönetmenler, yeni akımlar… Son yıllarda bahçe işine sardım biraz, toprak ile haşır neşir olmak çok iyi geliyor. Bizim gibi yaratıcı-üretici sanatçılar için genel yaşamın her kaynağı bir etki alanı yaratabilir; her an her şeyden etkilenip, bazen sonra referans almak üzere depoya atıp, bazen de direkt üretime geçebiliriz.

BİRAZ RENK, BİRAZ DİNAMİZM BİREYSELLİK, HEYECAN… BUNLARLA GELSİNLER LÜTFEN! GENÇ İNSANI GÖRELİM!


Sizce Urban Care Young Talent Platformu’na nasıl bir katılım olacak?
Katılımın oldukça iyi olacağını düşünüyorum. Bir yandan da katılım verileri bize, Dans alanındaki demografi hakkında bilgi vermiş olacak.
Bu programa başvuracak dansçılar özellikle nelere dikkat etsin?
Gelecek ile ilgili kişisel beklentiler ve planlar konusunda samimiyet önemli benim için. Ayrıca başvuru videosunda, modern dansın, “Yerlerde manasız şekilde yuvarlanmak” şeklinde algılanmadığını görmek iyi olacak. Ya da “Kolunu 10 saniyede kaldırmak” ve “Bir 10 saniye orada bekletmek” olmasın. Biraz renk, biraz dinamizm, bireysellik, heyecan; bunlarla gelinsin lütfen. Genç insanı görelim!

MELİH MERTEL BALE SANATÇISI, EĞİTMEN

DANS AŞIĞI GENÇLERE ÇOK GÜZEL KAPILAR AÇILACAK! 

URBAN Care Young Talent Platformu seçici kurul üyesisiniz. Programı ilk duyduğunuzda neler hissettiniz?
Müthiş bir mutluluk ve sevinç yaşadım. Seçici kurulda yer alma sebebim de projenin kendi yapısındaki temel olgu. Dans aşığı birçok gencimize çok güzel kapılar açacağına inanıyorum. Genç dansçılarımız hep arzuladıkları okullar, hocalar, koreograflar, büyük sanatçılar veya dansçılarla çalışma fırsatı bulacaklar. Ayrıca bu anlamlı serüven boyunca, birçok farklı deneyimler yaşayıp,dostluklar kurma fırsatı yakalayacaklar.
Genç dansçıların önlerindeki en büyük engeller sizce neler?
Birincisi ekonomik sıkıntılar. İkincisi ise genel anlamda gençlerin ülkemizde desteklenmemesi. Kendi tecrübelerimden yola çıkarak naçizane tavsiyem: Asla pes etmeyin, iyi şeyler zaman alır. Harikalar yaratmak biraz daha fazla zaman alır. Ama hayallerinizden vaz geçmediğiniz ve çok çalıştığınız sürece imkansız diye bir şey yok!

DUYGU ETİKAN / DANSÇI & KOREOGRAF

GENÇ DANSÇILARIN HAYALLERİNE ORTAK OLACAĞIMIZ İÇİN MUTLUYUM

Seçici kurulda yer almak sizin için ne ifade ediyor?
Türkiye’nin dört bir yanından katılacak, bizim gibi dans tutkusu olan gençlerle tanışacak ve onların yeteneklerini görecek olmak beni inanılmaz heyecanlandırdı. Gençlerin hayallerine ortak olacağımız için çok mutluyum.
Gençlere ilham olma ve onlara fırsat tanıma amacıyla yola çıkan bu programın, genç dansçılara sağlayacağı fırsatları ve destekleri nasıl değerlendiriyorsunuz?
Jüri üyeleri değerli isimlerden oluşuyor. Yeteneklerini ve yaratıcılıklarını bu jüri üyelerine gösterme fırsatı bulacaklar ve yaşamlarında yepyeni bir sayfa açılacak. Ekonomik zorluklar yaşayan gençler, yurt dışında saygın dans okullarna ve festivallere gidecekler. Onlar için unutulmaz bir deneyim olacak.
Genç dansçıların önlerindeki en büyük engeller sizce neler?
Ekonomik sebepler. Ve bazı ailelerin, çocuklarının dans eğitimi almaları konusunda destek olmamaları.
Gençlere tavsiyeleriniz…
Dans tutkunuzdan vazgeçmeyin! Pes etmeyin! Hayallerinizden vazgeçmediğinizde ve çok çalıştığınızda önünüze çok güzel fırsatlar çıkacak, buna inanın.

Yorum Bırak

sixteen − two =